GOKiB Krasne > Articles by: isp

02.08. Spotkanie informacyjne – Zaproszenie do udziału w projekcie „Pompon”.

02.08 Fundcacja Manufaktura        Fundacja MANUFAKTURA RADOŚCI (Powstała w kwietniu 2018 r., działa m.in. na terenie Gminy Krasne). Tworzymy przestrzeń twórczych spotkań dla dzieci, rodziców, dziadków.
Mamy nadzieję, że organizowane przez nas spotkania przekonają wszystkich o tym, że warto znaleźć choć chwilę na to by ze sobą być. Każde spotkanie będzie niezapomniane, będzie ucząc bawiło, inspirowało do jeszcze lepszej zabawy i bycia razem.

Szczegóły na plakacie. Zachęcamy do uczestnictwa!!

22-26.07. IV Tydzień z Kulturą – Ogrodniczy.

IRK_5986      Poniedziałek 22 lipca! Rozpoczęliśmy 4 tydzień z Kulturą – Ogrodniczy. Dziś na początku tworzyliśmy Książkę Roślin. Później nieco budowania Krasne City – za pomocą Bampów, a następnie warsztaty florystyczne – zdjęcia z wykonanymi kompozycjami są osobno. I na dodatek zasmaż…. eeee kiszenie ogórków!! I to wszystko w jeden dzień!!
Jutro pamiętajcie spotykamy się na placu zabaw przy Crasnovii czekamy między 8 a 8:45 i idziemy do Zielonego Zakątku w pole!

Zdjęcia kompozycji kwiatowych zrobionych na Warsztatach Florystycznych: Foto Śp. Irek

IRK_6228   Wtorek, 23 lipca, drugi dzień 4 tygodnia Wakacji z Kulturą.
Dziś odwiedziliśmy https://www.facebook.com/zielonekrasne/ Zielony Zakątek Szkółkę Roślin Ozdobnych pana Marcina.
Po porannym deszczu wszystko pachniało i rozkwitało! No, rozkwitało to co mogło :) Ale przenieśliśmy się do krainy pięknych kwiatów, liści, traw. Odmiany paproci, Obuwnika, i… no właśnie, wielu jeszcze! Pan Marcin pokazał nam jak można uzyskać rośliny czyli szczepić lub in vitro mnożyć! To jest ogrodnictwo XXI wieku! Widzieliśmy 25-letni Dąb bonsai i jedliśmy pyszne borówki!
Później, u nas już, sadziliśmy trawy. Każdy dostał swoje miejsce i po wykopaniu dołka (co było bardzo trudne gdyż ziemia po przedszkolu ubita – bogata w kamienie, cegły i beton!) wkopywał swoją roślinkę.
To nie koniec atrakcji – tworzyliśmy mydła! Z dodatkami olejków eterycznych, ziół czy kawy.
I tak minął dzień Ogrodnikom!
A jutro – wycieczka

Foto Śp. Irek, Łukasz.

IRK_6549   Środa 3 dzień 4 tygodnia Wakacje z Kulturą! Wycieczka! Piękna pogoda do spacerowania czyli pochmurno i +20 a my w Stobiernej – koło Dębicy. Jest tam https://www.cee.org.pl/ – i już o naszej wizycie tam napisali!!  No to powtórzymy; Uczestniczyliśmy w Warsztatach Entomologicznych „Świat owadów wokół Nas”, poznaliśmy najmniejsze i największe owady i motyle. Później poszliśmy oglądać Park Owadów i Pajęczaków – gdzie znajdują się gigantyczne modele np. modliszki, pająków, kleszcza czy biedronki.
Później poszliśmy dalej ale to w następnym wpisie!

Foto Śp. Irek

IRK_6644    24 lipca, środa ciąg dalszy wycieczki! Idziemy do Grodu Słowiańskiego Stobierna. mamy spotkanie z Wojami. Dowiedzieliśmy się jak żyło się 1000 lat temu, jak walczono i jak mieszkano. Oprowadzanie po chatach, palisadzie, wieży, nauka strzelania z łuku i na koniec gra zręcznościowa. Najszybciej średniowieczny tor przeszkód pokonał Piotr!
Akuratnie gdy wsiadaliśmy do autobusu na obiad, zaczęło padać! To się nazywa mieć szczęście!

IRK_6862   25 lipca, czwartek. Czwarty czwartek naszych Wakacji z Kulturą! Dziś było głośno. A to za sprawą pana Maćka naszego instruktora teatralnego z którym tworzyliśmy happening, i pani Liliany instruktor od muzyki, z którą śpiewaliśmy. Tak, to nas było słychać na przystanku między 13 a 14-tą :)
Było też tworzenie kompozycji – Rośliny w Słoiku z panią instruktor Lidią i podlewanie oraz podpisywanie naszych roślinek wczoraj posadzonych!

Film z happeningu:

IRK_7046  To musiało nadejść. Piątek 26.07. Ostatni dzień Wakacji z Kulturą. Tydzień Ogrodniczy zakończyliśmy z przytupem! Projektowaliśmy książkę o Owadach. Później doniczki ozdabiane ziemią i roślinami wypełnione, gry i zabawy (padało, hurra!!) w sali, a Ania znalazła fragment…. no właśnie, oddaliśmy do analizy i napiszemy jak będziemy mieć pewność!
I tak minął nam piątek.
I tak minęły nam półkolonie.
Wszystko przemija, nawet najdłuższa żmija :)

Dziękujemy Państwu Rodzicom za cierpliwość, dzieciom za zaangażowanie, a Naszym Instruktorom za bezstratne i kreatywne działania :)

Dwa tygodnie pierwsze wspierała nas praktykantka Sylwia, a całe cztery tygodnie praktykant Łukasz – którym jesteśmy wdzięczni i cieszymy się, że mieli okazję prawdziwą praktykę przeżyć!

Wakacje z Kulturą tworzyli:
Lidia – kierownik, instruktor
Anna – pomoc wszelaka, opiekun
Liliana – instruktor pracowni muzyki
Maciej – instruktor teatralny
Irena – instruktor plastyki
Edyta – pomoc techniczna
Irek – zdjęcia, mówienie „Uważaj, nie rób tego, wracaj, gdzie idziesz” –
Oraz zaproszeni goście – warsztaty.
Dziękujemy!!

Foto Śp. Irek, Łukasz

15-19.07. Wakacje z Kulturą – Tydzień Artystyczny!

IRK_3822  15 lipca. Poniedziałek to pierwszy dzień Tygodnia Artystycznego w naszym Ośrodku Kultury! Był na wysokich obrotach. Dosłownie! Breakdance, Teatr, i scrapbooking – to wszystko do 16:00! To znaczy dopiero początki pracy

IRK_4170       Wtorek Trzeciego Tygodnia z Kulturą. Artystycznego.
Dziś nasi podopieczni kontynuowali Breakdance – poznali w sumie 12 ruchów i ćwiczyli obroty! Później zaczęliśmy tworzyć tkaninę, a na koniec dokończyliśmy albumy, które w piątek zabierzemy do domu!
Składaliśmy życzenia urodzinowe Wiktorii – panowie grali Sto lat! na pianinie a my, wszyscy śpiewaliśmy!
A Piotr został wyróżniony za pomoc i dokładność w pracy. Rozdaliśmy też mnóstwo plusów!!
Jutro wycieczka!
A, i kontynuujemy tworzenie gif-ów – do zobaczenia na Facebook
Foto Śp. Irek, Łukasz
  IRK_4358    Ufff! Środa. 3 tydzień Wakacji z Kulturą.
Ależ się dziś działo! Byliśmy na Wycieczce. W Pałacu w Przecławiu – obecnie prywatna siedziba Tyszkiewiczów, w Nadleśnictwie Tuszyma, Parku Historycznym Blizna i w Szkółce Leśnej! Uffff.
Dzięki panu leśniczemu Hubertowi Jemioło z Nadleśnictwa Tuszyma https://www.facebook.com/NadlesnictwoTuszyma/
dowiedzieliśmy się i zobaczyliśmy bardzo dużo rzeczy. Między innymi 6 Koników Polskich, młode dęby, brzozy i inne. Dzika Ryjo i dlaczego pożar w lesie jest szczególnie niebezpieczny! Jednym zdaniem – Kultura w naturze musi być!
W Bliźnie zwiedzaliśmy niemiecki poligon doświadczalny z okresu II wojny światowej – badania nad bronią V1 i V2!
A w szkółce leśnej doglądaliśmy małych sadzonek m.in. buków i dębów,
Później kiełbasa na obiad i poganiani wróciliśmy, tylko godzinę później niż zakładaliśmy :) ale nikt nie żałował, prawda?

Foto Śp. Irek.

IRK_4639  Czwartek czyli czwarty dzień Artystycznego Tygodnia Wakacji z Kulturą. Dziś wyjazd do Muzeum Okręgowego w Rzeszowie. Galeria Rzemiosła Artystycznego, Dwudziestolecie w portrecie, Barbarzyńskie tsunami – to wystawy które zwiedziliśmy, a także malarstwo i historia Polski 1918-1945.
Później znaleźliśmy kilka pomników podczas spaceru po mieście, obiad na trawie i powrót. Oczywiście był też Breakdance!

IRK_5039    19 lipca, piątek ostatni dzień 3 tygodnia Wakacji z Kulturą – Artystyczny. Kończyliśmy tkaninę z panią Lidią, pokazywaliśmy czego nas nauczył pan Artur na warsztatach Breakdance (film na żywo), a na koniec owocowe szaleństwo z panią Lilianą.

Dziękujemy Państwu za udział!

Foto Śp. Irek, Lidia, Łukasz.

08-12.07. II Tydzień z Kulturą. Język Angielski

IRK_2785     II tydzień Wakacji z Kulturą czyli Tydzień z Językiem Angielskim. Poniedziałek
Do południa z przerwą na drugie śniadanie mamy zajęcia językowe. A później obiad i pojechaliśmy do Muzeum Techniki i Militariów. Dla nas ta „technika” to sprawy codziennego użytku ale dla naszych podopiecznych to Prehistoria :) Dlatego tłumaczyliśmy i objaśnialiśmy a nawet „Rudego” trzeba było umiejscowić. Ech… Przejazd autobusem MKS już był atrakcją. Good job! See you tomorrow!

Foto Śp. Irek, Sylwia.

Wtorek

1Drugi dzień z Kulturą i Językiem Angielskim rozpoczął się od typowo wyspiarskiego śniadania. Jajka, bekon, pieczarki, tosty i jajka ku naszemu szczeremu zdziwieniu, zniknęły ze stołu bardzo szybko! Później zajęcia w języku angielskim. Po nich nieco o sportach rozpropagowanych lub wymyślonych przez Brytyjczyków teoretycznie; Croquet (krykiet) Tiddlywinks (pchełki) Snakes and Ladders (węże i drabiny)Pin the tail on the donkey (Przypnij ogon osiołkowi) Simon Says (Szymon powiedział) British Bulldog (Angielski buldog) – i praktycznie w tą ostatnią czyli w Murarza!
Inne to
To tag – Berek
Duck, duck, goose – Chodzi lisek koło nogi
Dodgeball – Dwa ognie

Później były warsztaty plastyczne z panią Ireną – temat Królewski Dwór.
I tak nam minął Tuesday! OMG how fast?!? :) See You Tomorrow!!

Foto Śp. Irek, Sylwia, Łukasz

IRK_3301    Środa czyli pogoda typowo angielska! Czasem słońce, czasem deszcz. I wiatr. I zimno. :) Wspaniale! Mogliśmy się poczuć jak w Hastings czy Oxfordzie! Omawiając angielskie słówka, jedząc Pudding i grając w kolarski wyścig kapslami (rodzice pamiętają?!) minął nam dzień.
A!
I jeszcze pan Łukasz na naszym ogrodzie znalazł pięknego motyla – Paź żeglarz, witeź żeglarz, żeglarek.
W Polsce gatunek ten objęto w latach 1952–2014 ścisłą ochroną gatunkową, zaś od 2014 objęty jest częściową ochroną gatunkową.

A jutro wycieczka! Pamiętajcie o butach i ciepłym ubraniu.

Foto Śp. Irek, Łukasz, Lidia

IRK_3526       Czwartek w kratkę czyli spór o mur!
Jedziemy! Pada. Cóż. Nie jesteśmy z cukru. Po drodze, im bliżej tym jaśniej. Po dojechaniu do Odrzykonia zrobiło się bardzo ładnie! Warsztat z precyzyjnego malowania po gipsowych obrazkach, drugie śniadanie w pięknych okolicznościach historii, potem zwiedzanie z świetną Panią Przewodnik. Nie do końca rozumiem ogromne zainteresowanie Salą Tortur, wszyscy chcieli by ich zakuć w gąsiora (nie mylić z dybami!). Przeleciała nam myśl żeby……. aaaa lepiej już jedźmy dalej!! I jak zaczęliśmy schodzić na parking zaczęło padać. Niestety. Szybko udało nam się podjść w Prządkach pod skałę Matkę, ale rzęsisty deszcz zmusił nas do odwrotu. I wylądowaliśmy na pierogach w Starym Lwowie – polecamy! A potem już do domu, I tak minął czwartek.

Foto Śp. Irek

IRK_3674     12 lipiec. Piątek, piąteczek, piątunio, a dla nas ostatni dzień Tygodnia z Językiem Angielskim. Dziś ruchowo, tanecznie i śpiewająco. A na końcu podsumowanie punktów – 6 osób dostało nagrody!
Dziękujemy Wszystkim podopiecznym za spędzony z nami czas. Z nami tj. paniami: Lidią – kierownik, Lilianą, Anną, Ireną, Sylwią oraz panami Irkiem i Łukaszem.

Foto Śp. Irek, Sylwia.

2 tygodnie zajęć wakacyjnych w Malawie – podsumowanie

DSC00886-001   Dzisiaj przyszedł czas na zakończenie i podsumowanie 2 tygodni wakacyjnych zajęć w placówce GOKiB w Malawie. Zajęcia odbyły się pod nazwą „Morskie Opowieści”. Wszystkie zajęcia plastyczne jak i tematyczne były związane z morską tematyką. Powstały piękne ręcznie robione ozdoby rodem z morskich głębin takie jak ryby, meduzy, kraby, wieloryby itp.. Oczywiście nie zabrakło też czasu na gry planszowe i zręcznościowe. Dzieciaki bardzo się starały aby do własnoręcznie zrobionego dzienniczka uzbierać jak najwięcej kolorowych kropelek które potem wymieniły na różnego rodzaju nagrody. Czas upłynął nam w bardzo przyjaznej atmosferze. Wszystkie prace będzie można podziwiać na dniach otwartych placówki w Malawie, które odbędą się jesieni.

01.07-05.07. Tydzień z Etnografią – półkolonie

IRK_1819   01.07 Poniedziałek. Pierwszy dzień I tygodnia półkolonii Etnograficzny tydzień. Gorrrąco! Bardzo. Ale cóż, trzeba się poświęcić i poczuć jak nasi pradziadkowie. Oglądaliśmy, słuchaliśmy, rywalizowaliśmy, grali a na końcu sesja zdjęciowa w strojach adekwatnych!

Wtorek – 2 dzień Półkolonii z Etnografią.
Zaczęliśmy od urodzinowego Sto lat dla Franka :).
Później o minerałach opowiadał pan Łukasz, o starych zawodach pani Lidia, m.in., mogliśmy spróbować sił w koronce klockowej! Opowieści to kolejna metoda na przedstawienie w grupach – przedstawialiśmy stare zawody np., foryś, kołodziej czy ludwisarz.
Po obiedzie podzieleni na grupy zmagaliśmy się z gliną i tworzyli prace plastyczne i tak nam minął wtorek.

DSC_1137     3 lipca środa. Trzeci dzień naszych półkolonii. Dziś po porannej rozgrzewce z Jungle Speed kończyliśmy zajęcia z poznawania minerałów. Niczym by była sama teoria także każdy udał się na poszukiwanie na naszym podwórku. Wykopano kawał… ramy okiennej, ale i szczęśliwa Marlena znalazła fluoryt, a Ignacy krzemień oszukany! Inni też coś ciekawego wyszukali.
Następnie pod czujnym okiem pani Liliany piekliśmy rogaliki. To znaczy piekł piekarnik, a myśmy mu przygotowali wsad!
Później obiad i warsztat z robienia świec o właściwościach anty komarzych!
I tak minął nam dzień. Jutro wycieczka!

IRK_2319  Dziś 04.07., czwartek, czwarty dzień naszych przygód z Etnografią.
„Dawaj przykład a nie wykład” – ta maksyma nam przyświeca i dlatego pojechaliśmy do Muzeum Budownictwa Ludowego Skansen w Sanoku!
Podzieliliśmy się na grupy. Jedna uczestniczyła w warsztacie pt. „Obyś cudze dzieci uczył” czyli o szkole sprzed stu-dwustu laty, a także próbowaliśmy pisać różnymi przyrządami – gęsie pióro, patyk, stalówka – maczane w kałamarzach na kamiennej tabliczce a także i w zeszytach.
Druga grupa poznawała Galicyjski Rynek z początku XX wieku – zawody m.in. fryzjer, szewc, aptekarz, a także mieszkańców tych terenów; dom Żydowski, chyża Bojkowska, domy Dolinian, Pogórzan, Greckokatolicką cerkiew, szkołę i inne zebrane atuty budownictwa ludowego.
Później obiad, obowiązkowe zakupy pamiątek i powrót do GOKu.

Wycieczka do Sanoka w ramach projektu  pn. „Rodzina ma moc” realizowanego w ramach Wojewódzkiego Programu Pomocy Społecznej na lata 2016-2023 dofinansowanego z budżetu Województwa Podkarpackiego- ROPS w RzeszowieFoto Śp. Irek i Katarzyna P

IRK_2683     5 lipca piątek i piąty dzień naszych spotkań z Etnografią. Dziś próbowaliśmy przeżyć na drzewach czyli chodziliśmy po linach w parku! Każdy, po odpowiednim przeszkoleniu, mógł do woli przechodzić przez wyznaczone trasy. Najwytrwalsi przeszli na zieloną, którą kilka razy pokonali.

A na zakończenie pierwszego tygodnia półkolonii z Etnografią zrobiliśmy skarbonki. Później podsumowaliśmy wszystkie zajęcia i rozdaliśmy nagrody dla zdobywców największej ilości punktów – Ola, Milena, Wiktor, Franek – i wręczyliśmy pamiątkowe dyplomy.
Wszystkie prace zrobione podczas zajęć nasi podopieczni wzięli do domu.

Dziękuję pani kierownik Lidii, instruktorom Lilianie, Irenie, pani Ani oraz naszym praktykantom Sylwii i Łukaszowi za sprawną organizację i realizację programu!